T/S BRITTANY.
Byggd 1933 av William Denny & Bros Ltd, Dumbarton, Skottland.
Varvsnummer 1261.
Dimensioner. 79,25 x 11,92 x 4,27 m.
Efter ombyggnad. 79,01 x 11,88 x 3,77 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 1445/ 554/ 325.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1542/ 551/ 325.
Maskineri. Fyra William Denny & Bros ångturbiner.
Effekt. 2800 hk.
Knop. 15,8.
Passagerare. 850.
Efter ombyggnad. 800.
Hyttplatser. 0.
Efter ombyggnad. Bilar. 40
Efter ombyggnad. Långtradare. 2.
IMO. 5400322.
1932
10 21. Beställd. Kontraktspris GBP 81 572. 1932
12 23. Kölsträckt. 1933
04 12. Sjösatt. 1933
06 02. Provturer. Kom upp i 14,9 knop under provturen. Levererades
9 juni 1933 till Southern Railways Co, London, England. 1933
06 18. Insatt mellan St. Helier (Isle of Jersey) – St Malo. Fartyget
var byggt med ett grundgående på endast tre meter, vilket medförde at
thon kunde gå in I St Malo även vid lågvatten. Hennes botten var också
konstruerad så att hon kunde ligga på den leriga bottnen i St Helier vid
lågvatten. Hon gjorde även turer Southampton - Guernsey – Jersey –
St Malo under sommaren, Under vintern upplagd i Boulogne. 1935
07 16. Deltog i fartygsparaden (tillsammans med 160 örlogsfartyg) vid
Spithead för att fira kung Georg V silverbröllop. 1937
05 20. Deltog i fartygsparad vid Spithead för att fira Georg VI kröning. 1939
09 01 -1939 09 03. Gick i skytteltrafik mellan St. Malo och Jersey för
att transportera brittiska turister från Frankrike i samband med andra världskrigets
utbrott, de togs senare av de större färjorna vidare till Southampton.
Brittany var den enda färjan som hade så litet djupgående att hennes
turer inte var beroende av tidvattnet. 1939
09 - 1939 12 27. Insatt mellan Folkestone - Calais. Ersattes där sedan av
Hantonia. 1940
01 23 - 1940 04 07. Insatt mellan Folkestone - Calais. 1940
06. Insatt mellan Weymouth - Kanalöarna. Hon blev där det sista civila
fartyget att trafikera öarna fram tills att kriget tog slut. 1940
09 - 1945. Rekvirerad av Royal Navy. 1940
09. Användes för att lägga ubåtsnät i Scapa Flow. 1942
04 18. Avgick från Clyde mot Kapstaden, användes sedan för att lägga
ubåtsnät vid Mauritius och andra hamnar på Afrikanska östkusten. 1943
03 23. Varvsöversyn i Bombay, sedan insatt i Östra Medelhavet. 1944
04. Åter i Storbritannien och användes för att lägga ut ubåtsnät för
att skydda landstigningsstyrkorna inför D-dagen. 1945.
Lade på Biscaya bukten ut vajrar på 50 engelska miles som skulle förstöra
snorklar på ubåtar. 1945
10. Återlämnad till Southern Railways och uppfräschad vid Harland &
Wolff i Southampton. 1946
06 05. Återinsatt mellan Jersey - St Malo och även turer till Granville
i Frankrike. Hon trafikerade också Sark från St Helier. Dessutom
trafikerade hon från Guernsey och Alderney till St Malo och Cherbourg. 1947
08 28. Gick fartyget på grund under en rundtur på kanalöarna, Togs ur
trafik resten av sommarsäsongen. 1948
01 01. Registrerad på statliga British Transport Commission, Southern
Region, Southampton, England. 1953
06 15. Var med på Drottning Elizabeth II kröning i fartygsparaden på
Spithead. 1962
11. Upplagd i Southampton och ersatt av bilfärjan St Patrick med en
glesare turtäthet i trafiken till Kanalöarna. Största anledningen till
att BRITTANY togs ur trafik, var att den genom åren aldrig var lönsam. 1963
03. Gunnar Eklund besiktar den upplagda BRITTANY. 1963
04 01. Konstituerades rederiet Ålandsfärjan Ab på Nautical Club i
Mariehamn. 1963
04 09. Såld till Rederi Ab Ålandsfärjan, Mariehamn, Finland för GBP 16
000. Omdöpt till ÅLANDSFÄRJAN. Avgick till
Helsingborgs varv. 1963
05. Moderniseras vid Helsingborgs Varv till bilfärja, med bl. a en
akterramp, bildäck och en ny salong som förlängdes föröver under
kommandobryggan. Hon målades också gul. 1963
06 17. Ankom Mariehamn för första gången, efter ett kort besök i Gräddö
på vägen från varvet. 1963
06 20. Kl. 07.45 avgick färjan på den officiella invigningsturen med 170
inbjudna gäster. Tre timmar senare embarkerade de svenska gästerna för
återfärd med lunch på Ålands hav. 1963
06 20 - 1963 09 01. Insatt på den 2 timmar 45 minuter långa sträckan
mellan Mariehamn - Gräddö. Två dubbelturer per dag. Fartyget var inte
tillräckligt stort för att trafikera mellan finska fastlandet och
Sverige, därför valde man istället att trafikera endast mellan
Mariehamn och Gräddö. Den första tiden blev det långa köer i hamnen i
Mariehamn när färjan anlände. I Stockholm hade smittkoppor brutit ut
och alla som anlände måste vaccineras mot smittkoppor. 1963
09 01 – 1963 09 22. Endast i trafik fredag - söndag. Efter säsongen
byggdes två nya kiosker ombord, då det varit långa köer vid de
befintliga. 1963
09 22. Under hösten i trafik Mariehamn - Kapellskär. 1964
- 1971. Under sommaren i trafik Mariehamn - Kapellskär. Vintertid upplagd
på Åland. 1965
05 07 - 1965 09 19. Insatt mellan Mariehamn - Kapellskär. 1965
12 02. Körde Sovjetiska ångaren LIGOVO in i sidan på ÅLANDSFÄRJAN som
låg förtöjd i Mariehamn. Ålandsfärjan fick ett hål med en meters
diameter i förskeppet ovanför vattenlinjen. Efter provisoriska lagningar
kunde trafiken fortsätta. Då det Sovjetsika rederiet hade svårt att
betala rederierna för skadorna. Istället erbjöd man ersättning i form
av rysk parfym och champagne, vilket rederiet accepterade. På så sätt
infördes försäljningen av parfym på färjorna till och från Finland/
Åland. 1965
12 07 - 1965 12 17. Dockades för reparation vid Finnboda Varf, Nacka. 1966
07 30. Bildades marknadsföringsbolaget Viking Linjen av de tre
rederierna, Rederi Ab Vikinglinjen, Rederi Ab Slite och Rederi Ab Ålandsfärjan. 1966
09. Får skrovet rödmålat, samt namnet Viking Line målat på sidan.
Insatt mellan Mariehamn - Kapellskär. 1968
04 18. Krockar med M/S HAVSÖRNEN vid Finnboda varf när hon ska lägga ut
från varvet. 1970
01 12. Rederiet ändrar namn till SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. 1972
04 28. Sommarseglationen Mariehamn - Kapellskär startar. 1972
05 19. Gick fartyget i tjocka på grund vid Remmargrund utanför Kapellskär,
efter ett möte med ett timmersläp och en annan färja. För att undvika
kollision valde man att gå på fel sida av fyren, men kom för långt ut
och fick grundkänning. Drogs
loss och man kunde konstatera omfattande bottenskador. Tagen ur trafik och
upplagd i Mariehamn. 1972 06 26. Såld till Teijon Tehtaat Oy, Helsingfors, Finland för upphuggning. 1972 07 17. Bogserad av Norska LUNDE JUNIOR till Teijo, där skärbrännarna väntade. |
T/S BRITTANY.
T/S ÅLANDSFÄRJAN.
Tillbaka till Southern Railways.
© 2020 faktaomfartyg.